Text och bilder från "Lugn Seglats" sommaren 2011

Dag Hamn Position Dist Anteckningar och bilder
Ti
28/6
Samling Långskär 59 42,5 - 19 23,8 0 8 båtar samlades en solig sommardag! (Båten tv med aktern mot kameran ingår inte i "Lugn seglats").

29/6
Sommarhamn (Naturhamn) 59 58,1 - 20 17,0

32 I svag sydostlig vind (2-4 m/sek) seglade vi över ett lugnt Ålands hav under en molnfri himmel.

30/6
Liggedag.     Eftersom vi väntade lite sämre väder passade vi på att utnyttja reservdagen som liggedag. Två båtar gick till Degerby. Övriga kopplade av i den vackra Sommarhamn.

1/7
Bänö ön (Naturhamn) 60 05,1 - 20 35,3 14 Vi vaknade till åska och regn, men efter frukost klarnade det upp och vi fick ännu en dag med strålande sol. Temperaturen flera grader över 20 i luften och nästan 20 i vattnet. Efter ankomst till Bänö ö och ett behagligt dopp uppstod ett spontant samkväm i solen på klippan.

2/7
Sandvik. Hamn 1140 59 56,5 - 20 53,0 14 Seglatsen till Kökar bjöd på behagliga vindar tvärs och slör. Muchita vädrade spinnakern med fint resultat. Vädret var fortfarande fantastiskt med undantag av ett övergående åskväder på sena eftermiddagen.

På kvällen besökte vi klosterkyrkan där tre skärgårdskörer framförde en psalmkonsert.

3/7
Österskär. Hamn 994 59 58,8 - 21 17,6 14 Från Kökar seglade vi i svag vind och vackert väder. Vinden dog helt lagom tills vi kom till den outprickade leden mellan Jurmofaret och Österskär. Ingemar mötte oss som vanligt på bryggan och såg till att alla båtar fick fina platser. Senare på eftermiddagen hörde vi åska på avstånd och det föll några få droppar innan det åter klarnade upp.

På kvällen bjöds vi på sång och musik av Robert Robertsson och Eva Noreé (Möller) som gästar Mats på Cazimira. Vi satt på klippan högt över båtarna och njöt av kvällssolen till ljuva toner och vacker utsikt.

4/7
Liggedag      Liggedagen fylldes på sedvanligt Österskärsmanér. Nybakt bröd, sk semlor till frukost, promenad, Ingemar visade sitt föräldrahem på ön, vi såg två huggormar, vedbastu, och gemensam middag, rökta flundror och Nypotatis. Tyvärr var inte vädret perfekt, tidvis duggregn, men vi trängde ihop oss i värdparets nya stuga på berget och hade en mysig kväll tillsammans.

5/7
Utö. Hamn 794. 59 46,9 - 21 22,3 13 Färden till Utö gick för motor i svag vind från SV. Tyvärr var det molnigt hela dagen men inget regn och ganska varmt. Vi anlände före lunch och fick bra platser på stora bryggans ostsida. När vinden senare på eftermiddagen vred till N och ökade något hade vi bra skydd eftersom bryggan vetter mot NNO. Senare gladde vi oss dessutom åt att molnen försvann och det blev en solig kväll.

Kl 14 väntade en guide på oss vid fyren. Hon berättade utförligt om dåtid och nutid på Utö samt visade fyren invändigt för oss.

6/7
Jurmo. Hamn 802. 59 49,6 - 21 35,0 10 Onsdagen började med mulet väder och svag NO vind. Första halvan av färden till Jurmo blev det motorgång, men sedan kunde vi segla bidevind till Jurmo i ca 5 m/sek. Det klarnade upp och blev riktigt soligt väder. Vi kom till Jurmo redan vid 12-tiden och alla eskaderbåtar fick plats på läsidan av bryggan. Senare blev hamnen riktigt full.

På eftermiddagen tog vi alla en lång promenad till öns norra sida och besåg såväl kyrkan som den vackra naturen. Vi hade termosar med oss och drack kaffe med vidunderlig utsikt i närheten av kyrkan.

7/7
Nötö, västra. Hamn 794. 59 57,0 - 21 45,4 10 Vi vaknade till strålande sol. Med motorns hjälp tog vi oss över lugnt vatten norrut till Nötö.

Det finns några gästplatser på insidan av förbindelsebåtens brygga, men där låg andra båtar. Därför valde vi att lägga oss vid klippan en bit väster om hamnen. Därifrån tog sig några av oss till byn per jolle resp. till fots för att titta på bl.a. den fina lilla träkyrkan.

Två båtars besättning valde att redan idag ta sig till nästa hamn. De ligger kvar där imorgon och väntar på oss övriga.

En person hemmahörande på platsen berättade om en lokal konflikt. Ägaren till marken mellan förbindelsebåtens brygga och affären vill inte ha båtturism i Nötö västra hamn. Ägaren till affären är naturligtvis av motsatt åsikt. Var kommunen står är något oklart, men man har nu investerat i en ny sopanläggning bestående av nergrävda sopkärl alldeles vid vattnet samt en flotte för sugtömning av båttoaletter. Det blir intressant att se om/när en riktig gästbrygga byggs....

8/7
Vindulskär (Naturhamn) 59 55,1 - 21 49,6 7 Ännu en solig morgon. Morgondopp och frukost. Därefter en skön kryss genom några sund. Det blev nog ca 10M.

Vi låg fint och vattnet var över 20 grader. Flera bad och promenad på ön. Riktig utskärgård. Hjortron på flera ställen. Några var redan mogna. Skepparmöte på kvällen och därefter vackert gitarrspel. Duett med Robert och Mats.

9/7
Yxskär. Hamn 611. (Naturhamn) 59 52,7 - 22 02,8 9 Lite mer moln men fortfarande varmt var det på lördagen. På eftermiddagen ökade molnigheten och det blev något svalare. Seglingen till Yxskär var lugn. 3-5 knop i slör och läns. Men sträckan var kort. Vi lade till före lunch. Badade medan det fortfarande var varmt och soligt. Flera eskaderdeltagare gick naturstigen. Mera bad och sedan skön avkoppling.

Vi låg i nordöstra hamnen på Yxskär. Där fick vi fint lä i den numera SV vinden.

10/7
Dalsbruk. Hamn 603. 60 01,1 - 22 30,4 20

Cazimira avseglade tidigt på morgonen för att gästerna ombord skulle hinna till sin buss från Dalsbruk till Åbo i tid. Yngve (på Muchita),  som även han skulle mönstra av och åka till Sverige via Åbo, följde med på Cazimira till Dalsbruk. Han berättade efteråt att det spelats vacker gitarrmusik under hela seglingen.

Vädret var fint även idag. Seglingen till Dalsbruk skedde i 4-5 m/sek slör och läns i underbart väder. I Dalsbruk avslutades jassfestivalen idag och vi han uppleva lite festivalstämning.

11/7
Söderlångvik/Benskär     På måndagen stod proviantering, besök på bruksmuseet samt naturstig på programmet. Därefter avsegling till nyinsatta alternativa hamnar. Antingen Amos Anderssons museum i Söderlångvik eller naturhamnen Benskär.

På bruksmuséet togs vi emot av en guide som berättade om brukets historia och visade oss arbetarebostäder inredda från olika tider. Några av oss gick naturstigen förbi vackra masugnsdammar (små insjöar).

12/7
Stenskär. Hamn 762. 60 04,3 - 22 02,9 20 Efter en regnig natt klarnade det upp och trots lågtrycksväder fick vi ännu en varm och solig dag.

Vid Stenskär finns en gästbrygga på västra sidan som erbjuder bra skydd vid friska västliga vindar. Det blåste ca 8 m/sek från väst och vi lyckades få in alla åtta båtarna vid den bryggan.

13/7
Liggedag     NV vind gjorde att vi inte kunde ligga vid Hogland som planerat. I stället blev det liggedag vid Stenskär. Båtskötsel, blåbärsplockning och naturstigsvandring var vanliga sysselsättningar. Några lånade roddbåten och köpte fisk.

14/7
Pargas. Hamn 644. 60 17,8 - 22 18,1 20 Åter soligt men lite svalt. Svag vind. Motorgång för de flesta men vissa valde att segla lite.

Vi kom till Pargas vid lunchtid. De flesta strosade runt i stan. Eskaderledaren bokade eskadermiddag till fredagskvällen.

15/7
Liggedag     Fredagen var sval och regnig. Proviantering och övrig shopping för de flesta. Dessutom museibesök för flera. På kvällen trevlig eskadermiddag. Roxette skulle uppträda i Pargas på lördagskvällen. Många åländska ungdomar anlände per båt redan under fredagen. En lastbil ställdes upp vid hamnen som scen för ett dansband. Musik och sorl pågick till kl 02.

16/7
Själö 60 14,9 - 21 58,1   På morgonen regnskurar. Men sedan klarnade det allt mer. Reservdagen hade bokats för ett besök på Själö. En intressant ö. Här har man placerat personer med spetälska på 16- och 1700-talet och mentalsjuka fram till 1962. Numera finns här en forskningsstation tillhörig Åbo Universitet. Man forskar bl.a. om övergödningen av Östersjön och om hur båttrafiken mellan Finland och Sverige påverkar miljön och naturen. Dessutom pågår arkeologiska undersökningar.

Det var trångt vid bryggan, delvis pga. att ön hade celebert besök. Finlands president och FN:s generalsekreterare besökte ön tillsammans med ett antal säkerhetspoliser och livvakter. De hade lyssnat på en konsert i kyrkan vilket framgår av nedanstående foto av gästboken. Därefter tog en guide hand om oss. Hon visade bla. den gamla träkyrkan och berättade om öns historia.

17/7
Åbo. Aura å. Hamn 688. 60 26,4 - 22 14,8 20 Med hänsyn till väder och vind valde vi att avvika lite från färdplanen och gå direkt till Åbo. Hård SO-vind väntades på måndagen. Trots att vi ankom redan vid lunchtid var hamnen full. Fyra båtar fick trots det plats. De övriga la sig två och två långsides kajen på åns östra sida som egentligen är avsedd för större båtar. Hamnavgiften där är 40 €!. På söndagen hade vi inget program. Besättningarna flanerade fritt och vi besökte lite affärer och fikade på torget.

18/7
Liggedag     På måndagen väntade Elucid en ny autopilot med posten. Den beställdes från Sverige i torsdags och kom faktiskt fram på måndagen. (Den gamla hade gått sönder). Därför dominerades resten av tiden i Åbo av monteringsarbete.

På kvällen kl 18 hade vi en bokad vandring med en guide. Hon visade oss lite andra saker än de vanliga rundturerna.

19/7
Åbo

Rimito Kyrkviken. Hamn 726.

60 22,8 - 21 56,9

10 Vi hade bokat platser i den vanliga stadsrundturen kl 13-15. Förutom olika byggnader och monument innehöll turen ett besök i domkyrkan.

Efter stadsrundturen var vi nöjda med Åbo och förflyttade oss till Kyrkviken i Rimito. En lugn och stillsam hamn med gott om plats. Där fanns bank, två stora livsmedelsaffärer och en fin kyrka.

20/7
Houtsala 60 15,4 - 21 36,9   Inför natten väntades frisk NO vind. Därför valde vi hamnen på Houtsala i stället för tänkta naturhamnar. Dagen var varm och det var i stort sett vindstilla. Nu var vi bara fem båtar i eskadern och alla fick plats vid bryggan. På kvällen samlades hela eskadern i Muchitas sittbrunn och åt äppelpaj från Elucid.

21/7
Iniö. Hamn 954. 60 23,8 - 21 23,4 18 Regnskurar under natten som upphörde på morgonen. Mest mulet men fortfarande varmt. Svag vind, men alla seglade i långsam takt minst halva sträckan. Vi lyckades få plats för fyra båtar längst ut i hamnbassängen. En båt som är 2m fastnade i inloppet och lade sig därför i en närliggande hamn på Iniö.

22/7
Lootholma 60 31,5 - 21 22,1   Nötö-örarna är oskyddat vid den rådande ostvinden. Därför valde vi i stället att gå till Lootholma. En skyddad hamn där man ställt vraket från en skonare på land. Där låg vi bra. Det var mycket varmt och på kvällen passerade ett åskväder.

23/7
Katanpää. Hamn 920. 60 36,9 - 21 10,8 13 På morgonen passerade ett åskväder och ett par timmars intensivt regn. Därefter klarnade det upp. Färden från Lootholma till Katanpää går genom en spikrak led i NV riktning. Vi fick en mycket lugn seglats. Slörade i den svaga vinden och soligt väder.

Kvällen i Katanpää bjöd på ännu en åskskur, men kl 8 på kvällen hade det klarnat upp, lagom till det samkväm med vin ost och snacks som hela eskadern bjöds på i Cazimira.

24/7
Nystad. Packhuset. Hamn 1072. 60 47,9 - 21 24,4 14 Till Nystad seglade vi i frisk medvind 9-11 m/sek. Vi fick bra platser i hamnen mitt framför serveringen. Vädret var ganska fint och inget regn.

25/7
Liggedag     På måndagen var vädret sämre med några timmar duggregn. Det var dock ganska varmt och vinden hade avtagit. Musikfestivalen Crusell pågick i staden och vi fick tillfälle att njuta av bla. vackra oboe-toner och en konsert i gamla kyrkan.

26/7
Ristikari. Hamn 1300. 61 00,0 - 21 16,9 20 Seglingen hit hade vi 2-3 m/sek nordlig vind. Det gick att segla en del av sträckan. Vädret var soligt och ganska varmt.
En liten sprängd hamn med en bastant flytbrygga. Ingen service och ingen avgift.

27/7
Rauma.   13 Färden till Rauma gick i svag motvind. Det blev segling en del av sträckan. Solen doldes tidvis något av tunna moln. I Rauma visade det sig att uppgifterna i hamnboken var fel. 1326 Petejäs får inte användas för övernattning och 1327 Petejäs är inte längre gästhamn. Hamnen har ny ägare som hyr ut alla platser. Däremot finns där en ganska välsorterad butik för båttillbehör och motordelar.

Bästa gästhamn är i stället 1331 Poroholma. Där ligger man med boj i aktern vid en brygga. Ingen hamnavgift, men däremot kostar el 5 € och duschar kostar en avgift per person. Det finns även en restaurang där några av oss avnjöt en middagsbuffe. Till stadens centrum är det ca 3 km. Varje timme kan man åka dit med ett "skansentåg".

28/7
Liggedag     På torsdagten tog vi "tåget" till gamla staden. Där mötte vi en svensktalande guide kl 11 som guidade oss runt bland gamla trähus i "Nordens största levande trähusstad". Därefter fortsatte vi att turista på egen hand.

29/7
Putsaari 60 46,9 - 21 09,5 28 Nordlig vind ca 8 m/sek väntades. Dessutom strålande sol. Därför valde vi naturhamnen på Putsaari som dagens hamn. Seglingen dit var fantastisk. Hamnen ligger 5M NO om Enskär. På ön finns en bred stig som leder förbi en insjö. Vi njöt av sol, promenader och bad.

30//7
Liggedag.     Det är så skönt här så kan väl ligga kvar idag, sa flera eskaderdeltagare. Så blev det också. En båt gick till Enskär, övriga låg kvar och njöt av sol och bad i den fina naturhamnen.

31/7
Jurmo. Hamn 1025. 60 31,0 - 21 04,5   Till Jurmo fick vi fin segling i den N-NO vinden (3-5 m/sek). Vi tog en promenad till utkikstornet från vilket bilden är tagen. I Jusmo finns café och skärgårdsbutik. Dessutom beställde vi färskt bröd för leverans till båtarna kl 8 på morgonen.

1/8
Otterklobb (Naturhamn). 60 21,9 - 20 55,6 14 Trots nordlig vind fick vi tillräckligt lä på Ransholm långt in i sundet mellan Otterklobb och Ransholm. Seglingen skedde i N vind 3-5 m/sek genom vacker skärgård.

2/8
Enklinge. Hamn 1100. 60 19,7 - 20 46,0 6 Till Enklinge seglade vi i mycket svag vind den korta sträckan. Vädret var strålande soligt. Vi tog en skön promenad till affären (800 m). På natten slog vinden om till SV.

3/8
Granskär   8 På morgonen gick några av deltagarna till Hermas (ett välbevarat gammalt skärgårdshemman). Övriga startade dagens etapp i mycket svag SV vind som senare ökade till ca 8 m/sek. Den planerade hamnen (Simskälla) är öppen för SV vind. Vi valde därför i stället Granskär, en enastående vacker naturhamn. Vädret var härligt och det blev flera bad.

4/8
Saggö. (Naturhamn). 60 26,0 - 20 03,6 30 Till Saggö seglade vi den yttre skutleden norr om Simskälla. Det blåste ca 8-9 m/sek tidvis byigt. Det blev en fin segling i bra fart. På Saggö la vi oss långt in i norra viken. Där fick vi fint lä. Några av oss gick (och klättrade) till de fina kala röda klipporna längst ut mot Bottenhavet där vi badade och soltorkade på det varma berget.

5/8
Långskär (Naturhamn) 60 24,8 - 19 43,1 11 6-8 m/sek SV och strålande solsken. Rätt vind för att ligga vid Långskär, men eftersom ön är låg fick vi inte vindlä vid båtarna. Ön är lätt att gå på med flata klippor och ganska lite växtlighet. Kaffe på berget i lä från ett buskage medan solen dalade bakom några låga träd.

Lör 6/8 Käringsund. Hamn 1275.

Avslutningshamn för eskadern.

60 14,0 - 19 32,1 22 Färden till Kärringsund blev en motorbåtseskader. Motvind nästan hela tiden och på slutet rätt hög sjö. Drink före maten i Ronjas sittbrunn med gitarrtrubadur.

Liggedag söndag och avslutning på Eckerölinjen på måndagen. Därefter seglade båtarna efter egna färdplaner.

7-21/8 Elucid hemsegling     Elucid fortsatte seglatsen söderut i mycket långsam takt. Träffade barn och barnbarn under färden. Anlände till Mem (Göta kanal) den 21a. Där mötte vi Hjulångaren Eric Nordevall II på väg till Stockholm där hjulångaren ska döpas av Kronprinsessan.